Kunstmakerijk,

een nieuwe naam, een nieuw begin

We gaan door met kunst maken en zeer binnen kort vind je hier de vertrouwde cursussen die je misschien bij Scala gevolgd hebt zoals ‘Kunstmakerij’ voor kinderen van 6-8 jaar, ‘Tekenen en meer’ voor kinderen van 8-12 jaar en natuurlijk de Jongerenateliers.

We zijn begonnen een nieuwe website te bouwen!
Houd deze website in de gaten voor het volledige programma dat na de zomer van start gaat.
Wil je goed op de hoogte blijven van activiteiten en de start van het nieuwe seizoen, laat dan je e-mail adres achter.

Workshops voor leerlingen van het afgelopen seizoen

Als oud-leerling ben je van harte welkom bij een workshop van de cursus die je ook in het afgelopen jaar gevolgd hebt.

In Meppel kunnen we in het tekenlokaal van De Plataan terecht en in Steenwijk zitten we in het atelier van De Meenthe.

Hieronder de planning van de workshops. Wees welkom, aanmelden is niet nodig.

  • Wo 24 mei ‘tekenen en meer’ 14.30-16.00 uur en 16.15-17.45 uur in De Plataan
  • Do 25 mei ‘Kunstmakerij’ 16.00-17.30 uur in De Plataan
  • Do 25 mei ‘Jongerenatelier’  18.00-19.30 uur in De Plataan
  • Vrij 26 mei ‘Alleskunstenaar’ 16.00-17.30 uur in De Meenthe
  • Vrij 26 mei ‘Jongerenatelier’ 18.00-19.30 uur in De Meenthe

 

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Vul hieronder je e-mailadres in en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang je te veel mail? Dan kun je je op ieder moment weer afmelden.

Kunst maken is voor mij het spel tussen beleving en materie dat steeds weer ontroert, verrast, blij maakt.  Beeldend werken laat je vrij, geeft ruimte om te twijfelen, te zoeken, te groeien naar een volgende stap en ieder mens doet dat op zijn eigen unieke manier.

In al mijn werkzaamheden zit hier de verbindende factor; mensen in beweging zetten op zoek naar de eigen beeldende mogelijkheden waar ze zichzelf in kunnen herkennen. Blij worden van wat je hebt gemaakt, niet wetend dat het dat zou worden maar toch zo van jou.

Hoe geweldig is het om: 

  • Kinderen met beeldende middelen te zien stoeien, blij en enthousiast als het lukt en er iets goeds ontstaat
  • Ze te prikkelen om iets te onderzoeken, te experimenteren, dit te gebruiken in een eigen vormgeving en daar trots op te zijn
  • De eigen beeldtaal te zien die zich vanaf de kleutertijd zo bijzonder ontwikkelt en waarmee al jong een eigen verhaal wordt verteld

Schilderen op een echte ezelWerken met beeldende middelen doet een geheel eigen beroep op de mogelijkheden en kwaliteiten van kinderen. Het meest bijzondere is misschien wel dat bij een goede opdracht de uitkomst niet vast ligt. Wil je kinderen beeldend uitdagen, dan geeft de opdracht ruimte om iets te onderzoeken, om te experimenteren, om gedachten en ideeën in eigen beelden te vangen.

Kinderen worden zich er van bewust dat een beeld iets te zeggen kan hebben. Zij ontwikkelen een kritische houding door te reflecteren op eigen werk en dat van anderen en door te verwoorden wat ze hierbij zien of beleven. Kunst legt hier een verbinding met cultuur; het daagt uit om de wereld om je heen te beschouwen en daar een mening over te vormen.

Wanneer kinderen in een creatief proces werken leren ze specifieke vaardigheden zoals creatief zijn, associëren, probleemoplossend denken maar ook praktisch handelen, of doorzetten als het lastig gaat of anders wordt dan je dacht. De kennis van materialen en technieken en de vaardigheid om er  mee te werken neemt toe.

De eigen unieke manier van omgaan met een beeldende opdracht maakt dat tekenen en schilderen zo leuk is, dat het heerlijk is om met klei te werken of dat je veel plezier kunt beleven aan het maken van een klein bouwwerkje.

Marjelle Barneveld